.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشایی: قصد هاشمی فشار بر رهبری بود


ايرنا: رييس دفتر رييس جمهور گفت: هاشمي مايل بود از پشتيباني عمومي و مردمي براي فشار بر رهبري استفاده کند تا مشي رهبري در اداره امور کشور تغيير کرده و آنچه که آنها مايل بودند، اتفاق بيفتد.

اسفنديار رحيم مشايي در نشستی با مسئولين ستاد ياران خورشيد گفت: هاشمي و برخي از نخبگان سياسي و مذهبي در کشور، يک زاويه اي را که از ابتدا با مقام معظم رهبري در موضوع مديريت جامعه داشتند؛ در هشت سال اصلاحات بزرگتر شد.

مشايي افزود: آقاي هاشمي مايل بود از پشتيباني عمومي و مردمي براي فشار بر رهبري استفاده کند تا مشي رهبري در اداره امور کشور تغيير کرده و آنچه که آنها مايل بودند، اتفاق بيفتد.

وي ادامه داد: در دوم خرداد 76 آنها تلاش مي کردند که آقاي ناطق به عنوان کانديداي رهبري معرفي شود و آقاي خاتمي به عنوان کانديداي آزاد مطرح باشد که بعد هم يک رأي خيلي سنگين براي آقاي خاتمي نتيجه آن باشد تا همه چيز در آقاي هاشمي تمرکز يابد تا آنها از اين طريق بگويند که اين آقاي هاشمي است که از محبوبيت بالاي مردمي برخوردار است و لذا فرايند مديريت جامعه بايد تغيير کند .

رحيم مشايي با اشاره به وقايع نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: در انتخابات رياست جمهوري نهم در سال 84 ، ضعف اصلاح طلبان در منظر افکار عمومي، نداشتن عنصري جدي و مؤثر براي جلب افکار عمومي بودکه نهايتاً در آقاي معين متوقف مانده بودند و ايشان هم واقعاً آراي چنداني نداشت و نمي توانست اين مسئوليت را برعهده بگيرد ولي براي اصلاح طلبان هم ديگر چاره اي نبود.

رحيم مشايي در ادامه افزود: در پايان دوره 8 ساله اصلاحات، فروغ و اميد بسيار ضعيفي براي رأي آوري اصلاح طلبان به چشم مي خورد زيرا از يکسو مقبوليت اجتماعي آنان بسيار کاسته شده بود و از سوي ديگر، موجي شکل گرفته بود که در رأس آن آقاي دکتر احمدي نژاد قرار داشت که بدون ساختار و تشکيلات و حزب و گروه حرکت مي کرد.

وي افزود: در 8 سال اصلاحات يک دوره پرچالش بين کارگزاران و اصلاح طلبان شکل گرفته بود چون کارگزاران معتقد بودند که اصلاحات محصول آنها است و بر همين اساس، رأي اصلاح طلبان به کارگزاران تعلق دارد.

مشايي ادامه داد: من يادم است که پس از دوم خرداد 76 در ستاد انتخابات وزارت کشور نشسته بوديم و انتخابات برگزار شده بود و آقاي خاتمي 20 ميليون رأي آورده بود و اين در تاريخ کشور ما بي نظير بود. ما هرگز انتخاباتي اين همه پرشور و با اين همه رأي نداشتيم. ما بعد از انقلاب، انتخابات رقابتي نداشتيم و در انتخابات رياست جمهوري سال 76 اولين بار بود که رقابتي شکل گرفته بود. در همان ايام در وزارت کشور نشسته بوديم که آقاي محسن هاشمي آمد. ايشان در ابتدا عليه آقاي جنتي سخن گفت و بعد اظهار داشت که راي آقاي خاتمي، رأي پدر من است و اين رأي، رأي آقاي خاتمي نيست. اين را من بي واسطه مي گويم و خودم آنجا نشسته بودم که آقاي محسن هاشمي گفت رأي خاتمي، رأي پدر من است.

مشايي ادامه داد: کارگزاران به دنبال اين بودند که اصلاحات را ادامه دولت آقاي هاشمي تلقي کنند انتخابات دوم خرداد 76 که تمام شد در شرايط که رييس جمهور، آقاي خاتمي بود رفتند به سراغ آقاي هاشمي و از ايشان در مورد ترکيب دولت سؤال کردند. آقاي هاشمي هم خيلي شفاف و صريح گفت که به زودي دولت را تشکيل مي دهيم. ادبيات آقاي هاشمي چنان ادبياتي بود که گويا دوباره آقاي هاشمي رفسنجاني رييس جمهور شده است.

رييس دفتر رييس جمهور افزود: البته اين رفتار آقاي هاشمي رفسنجاني، واکنش هاي خيلي تندي را در ميان نخبگان سياسي فعال پشت سر آقاي خاتمي که در حلقه هاي اول بودند، ايجاد کرد که بعد آقاي خاتمي مجبور شد مصاحبه کند و بگويد که بعد از رهبر در ايران نفر دوم من هستم.

مشايي اظهار داشت: از همين نقطه، جرياني در ميان اصلاح طلبان عليه آقاي هاشمي شکل گرفت که بعد به يک هجمه خيلي تند و تيز عليه آقاي هاشمي و افراد نزديک به ايشان تبديل شد تا آنقدر عليه آقاي هاشمي، در انتخابات مجلس ششم تبليغات کرده بودند که ايشان استعفا داد.

مشايي تأکيد کرد: البته آقاي هاشمي استعفا داد چون نگران بود در انتخاب رياست مجلس با مشکل مواجه شود. آن زمان، بعضي ها گفتند که آقاي هاشمي از حق خودش گذشت يعني ايثار کرد که در واقع امر، اينطور نبود بلکه فضاي مجلس به نحوي بود که ايشان نه به عنوان رييس مجلس و نه به عنوان نايب رييس مجلس رأي نمي آورد و اين مسئله، براي ايشان مايه سرشکستگي بود. در حقيقت، دليل اصلي استعفاي آقاي هاشمي در انتخابات مجلس ششم همين موضوع بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.121 seconds.